tisdag 14 oktober 2008

Äntligen är mina mattor färdiga!

I två år har jag vävt på ripsmattor i blått och grått! I mitt barndomshem fanns det ripsmattor i rött och med inslag av beigefärgade trasor. Med hjälp av min dåvarande vävlärare, så rekonstruerade vi mönstret till dessa mattor, Ja, skall jag vara ärlig så var det hon, som tyckte det var roligt och satt på sommaren och räknade trådar.... Jag varpade 2300 trådar och i början var jag inte så van, så varpen blev lite lösare i början, något som jag fick svårt lida för, när jag vävde. Egentligen skall man ha en vävstol med kontramarch, när man väver rips i den bredden (80 cm), men någon sådan finns inte på Hemgården, där vi väver! Så jag har suttit och trätt skyttlarna sakta och försiktigt för att väven skall bli lika fin på baksidan som på ovansidan. Helt bra har det inte gått, så på några ställen får jag fylla i med garn på avigsidan. Men igår kunde jag äntligen klippa ned väven... Och visst blir det snyggt. Det blev en matta på 2 meter, en på 3,5 m, en på 1,5 m och en liten snutt på 60 cm. Den skall jag spika upp på på baksidan av en bokhylla och sätta krokar i, där jag skall hänga måttband, saxar o d. Bild kommer,när jag tömt min kamera.

2 kommentarer:

Kristallena sa...

Vad roligt det låter med att väva mattor! Ser fram emot bilden.

Solveig Lövendahl sa...

Hej! Vad roligt att du vill vara med i min tävling! Jag och några släktingar har också vävt mattor i sommar, det är roligt! Och lycka till med lapptäckena!