söndag 1 februari 2009

Funderingar på 66årsdagen

God morgon. Trots att klockan var en bra bit över ett, när jag släckte i natt, så vaknade jag utvilad 07.52 imorse. Ett rent under!! Inatt låg jag i mitt "fågelbo", dvs loftsängen över skrivbordet, så det blev bara att jag klättrade ner och satte mig framför datorn. Någon frukost har det fortfarande inte blivit!! Igår började dagen sömningt, tvättid från 07.00, men jag kom inte ur sängen och bort till tvättstugan förrän efter någon timme. Men jag tvättade bara tre maskiner, så det funkade någorlunda. Jag skulle vara på Waynes kl 11.30 och träffa några i Sjukvårdens konstförenings styrelse. Vi brukar samlas där på vernissagedagarna för att gå inköpsrunda. Igår köpte vi en glastavla på Flaménska för 5.000. Sedan var vi hos Jeantte på Galleri Jeanetta Öhlund, där vi köpte ett antal tvalor, som hon fått in i kommission: bl a grafiska blad av Bengt Lindström och Rune Claeson. Efter det snabbrunda i Knalleland med två hamburgare på MacDonalds för att inte svimma av hunger. Kl 15 var det årsmöte i Hembygdgillet på Sjöbo med förtäring efter. Hemma 18.30 ganska mör får jag säga.
För att vara lite mera världstillvänd, så har ju det senaste dygnet varit mycket ägnat åt vår store Boxares bortgång. Det är väl så för många, att man glasklart kommer ihåg var man befann sig, då vissa händelser ägde rum. När budet om mordet på John Kenney kom kvällen den 22 nov. 1963, befann jag mig ensam i vår lilla lägenhet i Horn med 2,5månaders babyn Kerstin. Jag minns också att Berit Lindahl på VHB berättade för mig, att något hade hänt i USA den 11 sept 2001. Ingemar Johanssons match kommer jag mycket väl ihåg, inte för att jag hörde den själv, Jag var inte intresserad av boxning. Jag befann mig hos min morbror Henry på Hammarö utanför Karlstad. Han och moster Irma och deras femåring Berit hade just flyttat till ett torp med rum och kök på bottenvåningen och ett sovrum på övervåningen. ( Min morbror byggde sedermera om och till huset, så det fanns 4-5 rum, men efter 20 år och många nedlagda arbetstimmar, så exproprierades det av kommunen och man byggde en tillfartsled till Skoghall där!)Moster Irma och Berit sov på övervåning, jag låg i bäddsoffan i vardagsrummet och min morbror och hans kompis Olle Brååt (f ö morbror eller om det var kusin till Ralf Edström) satt i köket och lyssnade på utsändningen i radion. När Ingemar segrade, vaknade jag av att min morbror kom in och gjorde någon slags segerdans och ropade Han vann, han vann.
Idag kollade jag på Lenas blogg och fortsatte vidare till Callander: skall bli kul att följa den!!
Jag konstaterar att min blogg har blivit så tråkig: jag måste skärpa mig och lägga in lite roliga saker : jag har några underbara filmer med traktorer som dansar squaredance. F ö var jag och några i hembygdsgillet och dansade squaredance i Alingsås i fredags kväll. Faktiskt riktigt kul,även om jag tog det lite lugnt.

2 kommentarer:

Lena sa...

Roliga funderingar Inger och grattis i efterskott!

Kristallena sa...

Din blogg är inte alls tråkig. Nytt foto! Grattis i efterskott från mig också...glömde dig visst!